uit recensies over Dag Poes!

Manda Heddema, Boekenpanel De Wereld Draait Door

'Een kinderboek waarin werkelijk alles klopt'

Bas Maliepaard, dagblad Trouw
'Kattenkunst om je pootjes bij af te likken’

Jaapleest

'Typische Van Hout-prenten natuurlijk met snelle dynamische vegen en felle kleuren en vaak zijn er een paar basisvormen in verwerkt. Van Hout is er goed in die typische kattenblik te raken. Loom en lui, tevreden spinnend, wachtend om toe te slaan, een beetje hautain en uit de hoogte of gewoon slapend. Natuurlijk kijken katten alleen zo op tekeningen en toch doet het levensecht aan. Die treurige blik als het regent buiten of dat verleidelijke en hunkerende kijken: streel me'.

Leesbevordering in de klas
'Wat kan Mies van Hout toch waanzinnig goed expressies overbrengen door middel van prenten! In dit prachtige, grote prentenboek staan 20 eigenzinnige en oh-zo-herkenbare poezen afgebeeld, die ondanks de fantasievolle kleuren zo echt zijn dat je ze bijna kan horen spinnen.
Alleen de illustraties zijn dus al ware kunstwerkjes op zich, waar je eindeloos naar kunt blijven kijken, maar de gedichten voegen nog eens een extra dimensie toe aan dit bijzondere boek. Anders dan bij andere gedichtenbundels waren de prenten van Mies van Hout namelijk uitgangspunt voor de gedichten. Eerst de prent, dan het gedicht – en dat is uniek! De illustratie is dus gebruikt ter inspiratie voor de dichters.'

Kinderboeken.blog.nl

'Dag poes! is een prachtig prentenboek waar lezers enorm van zullen genieten omdat de situaties en gedichten heel herkenbaar zijn voor kattenliefhebbers. Kinderen kunnen de levenswijze van de kat met dit boek tot zich nemen en lachen om de grapjes en guitige illustraties. De expressie in de tekeningen is fantastisch; Mies van Hout weet elke kat tot leven te brengen en daarvoor ook de meest bijzondere kleuren te creëren. De gedichten zijn ook nog eens zeer toegankelijk en van een goede kwaliteit en daarmee perfect te gebruiken om kinderen voor het eerst kennis te laten maken met poëzie. Maar ook voor volwassenen is het een aanrader; dit kunstwerk is zo mooi dat je het gerust in de woonkamer kan zetten en dan kan je samen met je kat(ten) elke dag genieten van een andere pagina.'

bottom of page