top of page

Quotes

uit recensies over Brave hond! Stoute kat!

Fries Dagblad, Toin Duinx

Zet een topillustrator en een gouden griffelwinnaar bij elkaar en de kans is groot dat er iets heel moois tot stand komt. Taalvirtuoos Bette Westera en internationaal geroemde Mies van Hout hebben een schitterend prentenboek gemaakt over tegenstellingen.Mies van Hout staat bekend om haar dierenillustraties. Zij weet daarin de emoties van die dieren altijd erg goed te treffen.

van Hebban, Juf Elsie

De versjes zijn sprankelend en op rijm geschreven. Het zijn kleine raadsels. Het is heel knap hoe Bette het karakter van elk dier in zo’n vers heeft gestopt. Jonge kinderen luisteren aandachtig en proberen er achter te komen over welk dier het gaat. Hierna komen reacties los en nodigt het versje uit om in gesprek te gaan met de kinderen. Vinden ze deze karakters terug bij klasgenoten, vrienden of familieleden? Welk karakter vinden ze bij zichzelf terug?
De illustraties zijn prachtig. De kleuren, de uitstraling, de stand van de ogen…. Mies van Hout weet elk karakter subliem neer te zetten en laat elk dier in zijn waarde. Jonge kinderen ontdekken en vertellen enthousiast waarom dit dier zo getekend is.

rbbrrbbr
De illustraties van Mies van Hout zijn expressief schitterend zoals we van haar kennen. Geen enkele vorm is gelijk, geen enkel dier is hetzelfde. Niet in leefwereld, niet in soort vacht of in emotie. Het bijbehorende natuurlijke gedrag van een dier zie je in één oogopslag terug. Bijv. de snelle lenigheid van de cheetah of de statige houding van de kalkoen.

Een doordacht en fantasierijk concept dat is uitgemond in een krachtig leerzaam prentenboek vol emotie, woordenschat, humor, begrippenkennis, structuren, kleuren, verbeelding en vooral informatie over het karakter van een dier getroffen in samengaand beeld en woord. Een geweldige titel die voor vele leeftijden vanaf ong. 5 jaar inzetbaar is door de diverse gebruiksmogelijkheden van taal tot kunst. Poëzie verwerken in een expressievak kan ook in groep 8!

Kinderboekenliefde
Wat is dit een fijn boek zeg! Het staat vol prachtige tekeningen en hele leuke, treffende gedichtjes. De tegenstellingen tussen de dieren worden goed duidelijk door ze tegenover elkaar op de bladzijdes te plaatsen en de versjes passen echt bij de aard van het beestje.

Ik vind dit nou echt een tof boek voor de onderbouw om er af en toe bij te pakken. Dan kunnen de kinderen raden over welk dier het gedicht gaat. Leuk toch?

De leesclub van alles
Een mooi idee is om naar aanleiding van dit boek gesprekken met kinderen te voeren, over de aard van dieren, maar ook zeker van mensen! Het boek laat treffend zien wat er verscholen zit in al die karakters, wat ontzettend veel raakvlakken heeft met mensen.
Zeer leuk om deze website te bezoeken: www.miesvanhout.nl

bottom of page